You are here:

Commercieel Data Analist

Company
Belsimpel
Type
Vacancy
Location
Groningen
Sector
Data Science, Other
Required language
Dutch, English
Website
https://www.belsimpel.nl

Description

De juiste commerciële beslissingen op basis van een grote hoeveelheid data.

Jij bevindt je op het raakvlak tussen de data-analyse en commercie. Je bent bekend met verschillende analysetechnieken en tools en kunt als geen andere je bevindingen door vertalen naar concrete ideeën en acties op het gebied van commercie. Wiskundige modellen en algoritmes hoef je niet te maken, maar de uitkomst hiervan interpreteer en implementeer jij op de juiste manier in de business. Help jij ons straks bij het verbreken van onze verkooprecords?

Wat doe je als Commercieel Data Analist?

Als Commercieel Data Analist hou je je bezig met het maken van periodieke analyses en rapportages, en daarnaast ook het opzetten van nieuwe structurele reporting. Je haalt hieruit relevante inzichten, die op meerdere teams effect kunnen hebben. Denk hierbij aan het analyseren van de verkoop en marge van abonnementen en losse hardware. Zie je dat de marge te laag is of de verkopen tegenvallen en we hier nog echt even aan moeten trekken? Dan moet daar natuurlijk actie op ondernomen worden! Met een data gedreven commercieel plan voor een van onze partners overtuig je ze waarom een extra investering een goed idee is om de verkopen naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast ben je continu bezig om de verkooprecords opnieuw te verbreken. Jij weet als geen ander welke deals en acties er voor gaan zorgen dat een campagne de beste resultaten ooit oplevert.

In deze functie werk je veel samen met andere teams binnen Belsimpel, zo help je bijvoorbeeld het inkoopteam met het maken van verkooprapportages waarmee ze inkoopbeslissingen kunnen maken of het marketingteam met het analyseren van een reclamecampagne. Veel teams baseren hun strategieën op de inzichten en rapportages die jij creëert. Van hen krijg je dus ook regelmatig verzoeken om bepaalde data te vertalen in inzichten, rapportages en oplossingen. Jij haalt de juiste informatie uit onze databases en zorgt dat de juiste acties hiermee ondernomen worden. Het managen van de verscheidene belangen van de stakeholders is dus een belangrijke vaardigheid in jouw werkzaamheden. Niet alleen help je anderen aan nieuwe inzichten, ook zit je regelmatig aan tafel met het Data Science team dat jou voorziet van de laatste inzichten die zij uit hun nieuwe modellen op het gebied van website optimalisatie halen. Aan jou de taak om deze inzichten vervolgens commercieel in te zetten.

Naast rapportages, analyses en de acties die je hierop onderneemt ben je samen met de rest van je team verantwoordelijk voor het category management van abonnementen. We werken samen met ontzettend veel partners, waaronder de grootste providers van Nederland. Regelmatig voeren zij veranderingen door. Aan jou de taak om dit goed te vertalen naar de klant via onze website, maar ook naar de operationele teams die hier dagelijks mee te maken hebben. Jij zorgt ervoor dat het assortiment compleet is en goed online staat. Daarnaast moeten we ten opzichte van de concurrentie scherp geprijsd zijn, maar hoe zorg je er ook voor dat we dan ook nog steeds genoeg verdienen aan de verkoop?

Zo kan je dag eruitzien

Je legt je vinger op de scanner en de deur van kantoor gaat voor je open. Het is kwart voor 9, dus je kunt rustig opstarten en zet vast een kopje koffie voor jou en Albert, je naaste collega, die al achter zijn bureau zit. Tijdens de dagstart vraag je naar de status van de rapportageverbetering waar Swen, een parttime collega uit je team, aan werkt. Hij heeft een aantal vragen op zijn bespreeklijst staan die jij beantwoordt, zodat hij deze optimalisering vandaag af kan ronden. Na de dagstart werk je je mail bij en bekijk je je to-do. Je hebt de hele ochtend geblokt om voor het inkoop accessoire team een vernieuwde rapportage uit te werken die hen kan helpen met het sneller en accurater inkopen van de juiste producten. Je verwerkt de wensen en feedback van de inkopers zo accuraat mogelijk in de relevante excel, maar je ziet ook zelf nog wel een mogelijke verbetering in het bepalen van de in te kopen producten. Je besluit om 2 versies uit te werken om te kijken wat de inkopers een geschiktere optie vinden. 

In de pauze haal je een broodje op de Grote Markt met Reinier van Business Development. Het is mooi weer, dus jullie besluiten hem op het dakterras van Belsimpel op te eten terwijl jullie de hele stad over kijken. Heerlijk toch, zo’n werkplek midden in Stad?

Na de pauze ga je bezig met een analyse op de laatste prijswijzigingen die recentelijk zijn doorgevoerd. Je hebt een nieuw idee om het effect van prijsverlagingen van smartphones met een abonnement op onze concurrentiepositie beter inzichtelijk te maken. Door een nieuwe functie in R in te gebruiken kun je inzichtelijk maken of de extra verkopen die we doen bij een prijsverlaging opwegen tegen de lagere marge die we hier maken. Uiteindelijk is het doel om per combinatie het optimum te vinden, een flinke klus dus! Snel weer verder, want je moet nog aan de slag met je maandelijkse taak waarin je rapportages van marktonderzoekbureaus vertaalt naar relevante inzichten voor Jeroen en Jeroen. Je hebt net een mooie formule van Lennart van Finance geleerd die je kunt toepassen in je Excel waardoor dit ineens een stuk sneller gaat. Je doorgevoerde suggesties om de Apple smartphone verkopen te laten stijgen hebben hun effect gehad; nog nooit had Belsimpel een groter aandeel van de Apple verkopen in Nederland! Om half 6 komt Gijs langs met een lekker koud blikje pils, is het al zo laat? Hiermee ram je de laatste taken op je to-do er nog even doorheen, zodat je een half uurtje later een vers getapt biertje kunt halen in de kantine, waar de VrijMiBo al in volle gang is! 

Wie ben jij?

  • Je hebt (bijna) een master op zak en hebt bij voorkeur een studieachtergrond waar zowel de bedrijfskundige als de analytische kant flink ontwikkeld is.
  • Je bent een held met analyses en je weet deze ook direct om te zetten in commerciële kansen.
  • Je vindt het leuk om inzichten op een heldere manier over te brengen, zowel op collega’s als op partners
  • Je hebt ervaring met tools als Excel. Ervaring met data analyse tools als R of Python is een pre, maar geen vereiste.
  • Je wilt 40 uur per week aan de slag en hebt geen 9 tot 5 mentaliteit. 
  • Affiniteit met smartphones en abonnementen is een pre. 

Solliciteer nu